وسواس کندن مو

۱ بازديد
وسواس کندن مو


تریکوتیلومانیا (TTM) نوعی اختلال روانی است که در آن فرد نیاز شدیدی به کندن موهای خود دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که بین ۰/۵ تا ۲ درصد از مردم جهان مبتلا به این اختلال هستند.

در دوران کودکی، اکثر کسانی که دچار تریکوتیلومانیا می‌شوند، بیشتر روی کندن یک یا دو ناحیه از موهای سر خود تمرکز می‌کنند. اما با این حال افراد مبتلا به TTM فقط به کندن موهای سر خود اکتفا نمی‌کنند و ممکن است موهای ابرو، مژه یا هر ناحیه‌ی دیگری از بدن که مو دارد را بکنند. با گذشت زمان این اختلال باعث نازک شدن موها و همچنین طاسی می‌شود.

تریکوتیلومانیا معمولا در سنین نوجوانی ایجاد می‌شود؛ اما در سنین پایین‌تر هم دیده شده است. زمانی که فرد به این اختلال مبتلا شود ممکن است تا چندین سال و حتی در سنین بزرگسالی هم آن را ادامه دهد. 

این اختلال در دوران کودکی مردان و زنان را به طور یکسان درگیر می‌کند، اما در دوران بزرگسالی احتمال اینکه خانم‌ها درگیر این بیماری شوند بیشتر است.

در طی یک تحقیق، برخی از خانم‌ها گفته بودند که آن‌ها در سیکل قاعدگی خود تمایل بیشتری به کندن موهایشان داشتند.

در یک مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، مشخص شد که تغییرات هورمونی که در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند روی علائم تریکوتیلومانیا تاثیر بگذارد، اما محققان هنوز مطمئن نیستند که دلیل آن چیست.

در یکی دیگر از تحقیقات سال ۲۰۱۳، مشخص شد که علائم تریکوتیلومانیا ممکن است تحت تاثیر تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ دهد. اما به طور کلی نیاز است تا تحقیقات بیشتری درباره‌ی این اختلال و دلایل به وجود آمدن آن انجام شود.


علائم تریکوتیلومانیا چه چیزهایی هستند؟

  • کندن مکرر موها
  • شکستن تکه‌های مو
  • خوردن مو (تریکوفاژیا یا trichophagy)
  • احساس رضایت‌بخشی از کندن موها
  • گاز گرفتن، خوردن یا جویدن موهای کنده شده
  • بازی با موهای کنده شده یا پیچیدن آن‌ها دور لب یا صورت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.