فولیکول مو

۱ بازديد
فولیکول مو



به سوراخ‌ها یا منافذ ریزی که در پوست وجود دارند، فولیکول مو می‌گویند. فولیکول‌ مو شبیه یک ساختار تونلی شکل است که در اپیدرم (لایه‌ی بیرونی پوست) قرار دارد. فولیکول‌ در پوست سر هم وجود دارد و به رشد موها کمک می‌کند.

ریشه‌ی موها از پروتئین کراتین تشکیل شده است و مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق عروق خونی روی پوست تامین می‌کند. سبوم یا روغن طبیعی که توسط غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو تولید می‌شود به مرطوب نگه داشتن مو و پوست سر کمک می‌کند.

ساختار فولیکول مو چیست؟

اکنون که متوجه شدید منظور از فولیکول‌های مو چیست، باید با قسمت‌های مختلف آن آشنا شوید. فولیکول مو دارای اجزای مختلفی است که عبارتند از:

۱. پاپیلا (Papilla)

پاپیلا از بافت همبند و عروق خونی‌ای تشکیل شده است که موهای در حال رشد را تغذیه می‌کنند. پاپیلا در پایه‌ی فولیکول مو قرار دارد.

۲. ماتریکس ژرمینال (Germinal matrix)

ماتریکس ژرمینال که در قسمت تحتانی فولیکول مو قرار دارد، محل تولید موهای جدید توسط سلول‌ها است.

۳. پیاز مو (Bulb)

پیاز مو که یک ساختار دایره‌ای شکل در قسمت پایین فولیکول است، به‌عنوان بخش زنده‌ی مو در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، موهایی که در بالای سطح پوست قابل مشاهده هستند مرده تلقی می‌شوند.

پیاز مو انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی را در خود جای می‌دهد که هر ۲۳ تا ۷۲ ساعت یک‌بار، یعنی سریع‌تر از سایر سلول‌های بدن، تقسیم می‌شوند. پیاز مو همچنین حاوی هورمون‌هایی است که روی رشد و ساختار مو در مراحل مختلف زندگی از جمله دوران بلوغ و دوران بارداری تاثیر می‌گذارند.

۴. بالج یا برآمدگی (Bulge)

بالج در قسمت میانی فولیکول مو قرار دارد. سلول‌های بنیادی بالج نه‌تنها فولیکول‌های مو، بلکه غدد چربی و اپیدرم را بازسازی می‌کنند. بالج همچنین دارای عضله‌ی راست‌کننده‌ی مو (Arrector pili) است که در هنگام سرما یا ترس منقبض می‌شود و موها را به سمت بالا می‌کشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.