تاثیر فشار خون بر ریزش مو

۲ بازديد
تاثیر فشار خون بر ریزش مو





فشار خون بالا یک بیماری است که بسیاری از افراد با افزایش سن نگران ابتلا به آن هستند. به نظر می‌رسد همه چیز، از آنچه می‌خورید تا نحوه سبک زندگی، بر فشار خون شما تأثیر می‌گذارند. فشار خون بالا نه تنها محرک ابتلا به بیماری قلبی است بلکه برخی معتقدند که باعث ریزش مو نیز می‌شود. البته تاثیر فشار خون در ریزش مو وابسته به داروهای مصرفی برای کنترل آن است.

داروهای ضدفشار خون انواع مختلفی دارند و هرکدام طبق مکانیسم مشخصی عمل می‌کنند. رقیق‌کننده‌های خون مانند هپارین و وارفارین که در کاهش فشار خون موثر هستند، می‌توانند باعث بروز ریزش مو یا آلوپسی شوند. گروه‌های دیگری از داروهای ضدفشار خون که عوارض جانبی مانند ریزش مو دارند، عبارتند از:

  • دیورتیک‌ها. اگر به‌ تازگی درگیر فشار خون بالا شده‌اید، به احتمال زیاد پزشک برای شما داروهای ادرارآور تجویز می‌کند. این قرص‌ها با تحریک خروج سدیم و آب اضافی از بدن، میزان فشار واردشده به رگ‌ها را کاهش می‌دهند. از دیورتیک‌های رایج می‌توان به اینسپرا و لازیکس اشاره کرد.
  • بتا بلاکرها. این دسته از داروها با کاهش ضربان قلب، میزان نیروی واردشده به قلب و عروق را کنترل می‌کنند. برخی از بتا بلاکرهای رایج که باعث ریزش مو می‌شوند شامل متوپرولول، نادولول، تیمولول و پروپرانولول هستند. بنابراین، تاثیر فشار خون در ریزش مو را نمی‌توان نادیده گرفت.
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین. این داروها از تولید هورمون آنژیوتانسین جلوگیری می‌کنند که منجر به شل شدن عروق خونی و کنترل فشار خون می‌شود. از انواع آن‌ها می‌توان به کاپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل اشاره کرد.
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم. این نوع داروها با مسدود کردن کانال و جلوگیری از ورود کلسیم، به عضلات قلب و عروق آرامش می‌دهند. برخی از مسدودکننده‌های رایج کلسیم شامل دیلتیازم و نیفدیپین هستند.
  • بلاکرهای گیرنده آنژیوتانسین II. مشابه مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، میزان هورمون آنژیوتانسین تولیدشده توسط بدن را کاهش می‌دهند و منجر به کاهش فشار خون می‌شوند. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به لوزارتان، والسارتان و تلمیسارتان اشاره کرد.

خوشبختانه ریزش مو به‌دلیل مصرف داروهای ضدفشار خون برگشت‌پذیر است و پس از قطع دارو، ریزش مو کاهش می‌یابد. البته ممکن است چند ماه طول بکشد.

اگر در مورد عوارض جانبی یک دارو خاص نگران هستید یا در اثر مصرف یک دارو علائم غیرعادی را تجربه می‌کنید، همیشه قبل از ایجاد تغییرات با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات پزشک می‌تواند با تغییر دارو یا کاهش دوز آن، تاثیر فشار خون در ریزش مو را کاهش دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.