قارچ پوستی چیست؟

۱ بازديد

قارچ پوستی چیست؟


قارچ‌ها در همه جا زندگی می‌کنند. آن‌ها را می‌توان در خاک، هوا یا حتی داخل بدن پیدا کرد. قارچ‌ها همچنین می‌توانند روی گیاهان، سطوح مختلف و پوست یافت شوند. این موجودات میکروسکوپی معمولاً هیچ مشکلی برای پوست شما ایجاد نمی‌کنند، مگر اینکه سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه به پوست نفوذ کنند. از آنجایی که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، عفونت‌های قارچی پوست اغلب می‌توانند در مناطق عرق‌ریز یا مرطوب که جریان هوای زیادی ندارند، ایجاد شوند. پاها، کشاله ران و چین‌های پوست، بیشتر از باقی نقاط بدن به این مشکل مبتلا می‌شوند. وقتی قارچ‌ها به داخل پوست نفوذ می‌کنند، برجستگی‌های خارش‌دار که به نقاط دیگر بدن هم سرایت می‌کند، ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها ممکن است تا مدت‌ها پوست شما را درگیر کند.

 

علت قارچ پوستی چیست؟

بسیاری از قارچ‌ها و مخمرهای مختلف می‌توانند باعث عفونت پوست، مو و ناخن شوند. بسیاری از عفونت‌های قارچی مسری هستند و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. همچنین از این مشکل تحت شرایط زیر ایجاد می‌شود:

تماس با حیوانات

یک راه متداول ابتلا به قارچ پوستی، از طریق تماس مستقیم با شخص یا حیوان آلوده، از جمله حیوانات خانگی مانند سگ و گربه است.

اشتراک‌گذاری وسایل

به اشتراک گذاشتن وسایلی مانند؛ لباس، لیف، صابون، حوله، برس مو یا ملافه با فرد مبتلا، احتمال ابتلای شما را به این عارضه تشدید می‌کند.

تماس با خاک

باید بدانید که به ندرت پوست شما از تماس با خاک دچار قارچ می‌شود. اما اگر قارچ‌هایی که به‌طور معمول بدون ضرر در داخل یا روی بدن شما زندگی می‌کنند، خارج از کنترل رشد کنند، احتمال عارضه پوستی قارچی وجود دارد.

قرار گرفتن مداوم در محیط‌های خیلی گرم یا مرطوب

عفونت‌های قارچی در نواحی گرم یا مرطوب بدن شما بیشتر رشد می‌کنند. این بدان معنی است که اگر شما در یک محیط گرم یا مرطوب زندگی یا کار کنید، احتمال ابتلا به قارچ برایتان وجود دارد.

پوشیدن لباس‌های تنگ

لباس یا کفش تنگ به بدن و پاهای شما اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد.

تعرق مفرط

شرایط عرق کردن زیاد حالا هر چه که باشد، احتمال بروز قارچ را افزایش می‌دهد.

چاقی

اگر اضافه وزن شما در حدی باشد که چین‌هایی در پوستتان ایجاد شود یا بخش‌هایی از بدنتان به یکدیگر ساییده شود، احتمال ابتلا به عفونت قارچی پوست وجود دارد.

سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی ضعیف به هر دلیلی به خصوص به دلیل بیماری HIV یا دیابت، یا مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، عاملی برای بروز قارچ پوستی است.

پسوریازیس یا اگزما

پسوریازیس یا اگزما می‌تواند زمینه‌ای برای قارچ باشد.

دیگر عوامل قارچ پوستی

  • رژیم غذایی ناسالم
  • بهداشت ضعیف
  • تنش و استرس
  • تماس با شخص مبتلا به قارچ
  • تماس با لباس آلوده
  • حضور در سالن‌های ورزشی
  • تماس پوست با تشک‌های بدنسازی
  • حضور در استخر، سونا و جکوزی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.