دمودکس چیست؟

۱ بازديد

دمودکس چیست؟


انگل دمودکس ازجمله موجودات میکروسکوپی ریزی بوده که از هزاران سال قبل در بدن انسان وجود داشته است. این انگل‌ها از سلول‌های مرده پوست تغذیه نموده و در تمام قسمت‌های بدن زندگی می‌کنند. در واقع در هر محلی که مویی روییده باشد، امکان وجود انگل دمودکس وجود دارد. دمودکس‌ها با روشن شدن هوا به استراحت پرداخته و با تاریک شدن هوا فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
همچنین این انگل پس‌ از جفت‌گیری روی پوست بدن و به مدت 12 ساعت تخم‌گذاری می‌کند و در هر مرحله تخم‌گذاری حدود 50 الی 60 تخم را درون فولیکول‌های مو یا غدد چربی باقی خواهد گذاشت. جالب است بدانید که این نوع از انگل در حالت طبیعی بر روی پوست افراد وجود داشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما درصورتی‌که میزان آن افزایش یابد، درنهایت می‌تواند به اختلالات پوست و مو بی‌انجامد.
این انگل به‌شدت قابل انتقال بوده و در مدت زمان کوتاهی منتقل می‌شود. بنابراین استخرها، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها از جمله مکان‌هایی بوده که انتشار انگل دمودکس در آن‌ها به‌وفور اتفاق می‌افتد. همچنین این انگل از طریق حوله، روبالشی، برس مو، شانه و تماس پوستی نیز به سهولت انتقال خواهد یافت.
البته توجه داشته باشید که این انگل می‌تواند نقاطی به غیر از پوست صورت و موی سر را نیز آلوده نماید. به‌طور مثال پوست ناحیه قفسه سینه، مژه‌ها، گردن، باسن و حتی اطراف آلت تناسلی از دیگر نواحی هستند که انگل دمودکس در آن‌ها مشاهده می‌شود. همچنین احتمال بروز این انگل در افرادی که بیش‌ از سایرین به خاک یا حیوانات مختلف در ارتباط هستند، بیشتر است. برخی دیگر از اصلی‌ترین گروه‌هایی که بیشتر در معرض این انگل قرار دارند، شامل موارد زیر است.
◽ افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مانند ایدز
◽ افراد میانسال
◽ افراد دارای پوست‌های چرب
◽ افراد دارای پوست ضعیف و نازک

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.