تزریق بوتاکس برای میگرن

۱ بازديد

تزریق بوتاکس برای میگرن


پیش از آنکه بگوییم بوتاکس میگرن چیست باید گفت برای تشخیص میگرن حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و آزمایش‌ های تشخیصی را انجام دهید. در صورتی که سابقه میگرن را دارید یا بیشتر از ۱۵ روز در ماه احساس سردرد دارید و این سردردها حداقل ۴ ساعت طول می‌ کشند، ممکن است به میگرن مبتلا شده باشید. اگر در هر ماه به مدت ۱۴ روز یا کمتر سردرد می گیرید یا به انواع مختلف سردرد مانند سردرد خوشه‌ ای دچار می‌ شوید احتمالا مبتلا به میگرن نیستید.

در سال ۲۰۱۰ تزریق بوتاکس برای درمان میگرن مورد تایید قرار گرفت و تحقیقاتی که بر روی بیماران انجام شد نشان دادند که سردردهای میگرنی آن ها به میزان زیادی بهبود یافتند. بیش از یک دهه است که از سم بوتولینوم نوع A برای درمان میگرن های مزمن استفاده می شود. البته فقط ۳ درصد از افراد میگرن مزمن را تجربه می‌ کنند و درمان میگرن با بوتاکس تنها برای این افراد قابل استفاده است.

 

هر چه سردرد شما بیشتر باشد، بوتاکس اثر بخشی بیشتری خواهد داشت. بوتاکسی که برای تزریق مورد استفاده قرار می‌ گیرد به شکل پودری است که به همراه یک محلول مایع درون یک ویال قرار دارد. معمولا از این سم برای کاهش انقباض عضلانی و درمان چین و چروک استفاده می‌ شود. اکثر افرادی که به میگرن مزمن مبتلا بودند و برای برطرف کردن خطوط پیشانی خود از بوتاکس استفاده کردند، شاهد کاهش سردردهای میگرنی خود بودند.

تاثیر بوتاکس بر میگرن

هنوز مطالعات دقیقی در رابطه با نحوه عملکرد بوتاکس میگرن و تاثیر بوتاکس بر میگرن و سردردهای میگرنی وجود ندارد. به عبارت دیگر مکانیسم عمل بوتاکس برای درمان میگرن بسیار پیچیده است. اما پزشکان نحوه کار آن را به این صورت تصور می‌ کنند که تزریق بوتاکس پیشانی و سایر نواحی سر، آزاد سازی نوروترانسمیترها و پروتئین‌ های التهابی و تحریک کننده را کاهش می‌ دهد و به همین صورت باعث درمان میگرن می‌ شود.

نوروترانسمیترها نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که توسط سیستم عصبی با هدف انتقال سیگنال بین نورون‌ ها و سلول‌ های عصبی مورد استفاده قرار می گیرند. پروتئین‌ ها هم مولکول‌ های بیولوژیکی و بزرگی هستند که وظایف مهمی مانند وظایف تنظیمی، ساختاری و عملکردی در سلول‌ ها را بر عهده دارند. یکی از انتقال دهنده‌ های عصبی، CGRP یا پپتید وابسته به ژن کلسی تونین است که در افراد مبتلا به میگرن افزایش می‌ یابد.

در افراد مبتلا به میگرن، پایانه‌ های عصبی حسی تحت عنوان بیش فعال خوانده می‌ شوند. تزریق بوتاکس میگرن، ارسال سیگنال های درد به مغز را کاهش می‌ دهد و می‌ تواند منجر به کاهش فعالیت CGRP هم شود. به زبان ساده‌تر باید گفت که گیرنده‌ های درد موجود در اعصاب، بوتاکسی که به ناحیه صورت تزریق می‌ شود را جذب می‌ کنند.

سپس مواد موجود در بوتاکس، این گیرنده‌ ها را غیر فعال کرده و با مسدود کردن آن ها باعث می‌ شوند که سیگنال های درد از اعصاب به مغز ارسال نشوند. تاثیر درمان میگرن با بوتاکس دائمی نیست و معمولا بین دو تا سه ماه دوام خواهد داشت. پس از گذشت این زمان اعصاب جدید رشد می‌ کنند و بیمار دوباره سردردهای خود را تجربه می‌ کند.

از آنجایی که بین جلسات بوتاکس باید حداقل سه ماه فاصله بیفتد، در صورت از بین رفتن اثر بوتاکس می‌ توانید از داروهای دیگر برای کاهش درد خود استفاده نمایید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.