سلول درمانی پوست

۲ بازديد

سلول درمانی پوست


یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای جوانسازی پوست افراد استفاده می‌شود، سلول‌های بنیادی پوست فرد بوده که در این روش با استفاده از سلول‌های بنیادی پوست، یک ماده پرکننده برای جوانسازی آن که توانایی تکثیر و تولید کلاژن را دارد، استفاده می‌شود. در واقع سلول‌هایی که در این روش از آن‌ها استفاده می‌شود، سلول‌های فیبروبلاست هستند که عملکرد اصلی آن‌ها تولید پروتئین و کلاژن است که این مواد سبب حفظ بافت پیوندی پوست می‌شوند. همچنین این سلول‌ها در ظاهر جوان پوست تاثیر بسیار زیادی دارند.

روش سلول درمانی برای جوانسازی پوست در واقع یک روش طولانی مدت است، زیرا مدت زمان می‌برد تا سلول‌ها کلاژن سازی نمایند. از جمله مزیت‌های استفاده از این روش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان نمی‌دهد زیرا سلول‌ها از بدن خود فرد برداشته شده‌اند. شاید برخی از افراد روش تزریق مواد همچون تزریق اسید هیالین را به روش سلول درمانی ترجیح دهند؛ اما لازم به ذکر است که ماندگاری این روش نسبت به تزریق مواد بسیار بیشتر بوده و کیفیت آن نیز بهتر است.

سلول بنیادی چیست؟

شاید برای برخی از افراد این سوال به وجود آید که سلول‌های بنیادی جزو کدام دسته از سلول‌های بدن ما هستند و چه تفاوتی با سایر سلول‌ها دارند. در خصوص این مورد لازم است بیان کنیم که سلول‌های بنیادی دسته‌ خاصی از سلول‌ها در بدن ما هستند که توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند، از جمله این توانایی‌ها می‌توان به خود نوسازی و تمایز آن‌ها به سلول‌های دیگری همچون سلول‌های ماهیچه‌ای، استخوانی، خونی، قلبی، عصبی و غضروفی اشاره کرد. به علاوه این سلول‌های خاص، تاثیر بسیار زیادی در ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌ دیده دارند بدین صورت که به بافت‌های آسیب دیده و تخریب گشته نفوذ کرده و آن‌ها را بازسازی می‌کنند. به این سبب که این سلول‌های بنیادی ویژگی‌های خاص و خارق‌العاده‌ای را دارا هستند، امروزه اکثر زیست شناسان تحقیقات خود را بر روی آن‌ها انجام می‌دهند‌.

روش جوانسازی پوست با سلول ‌های بنیادی

با انجام تحقیقات وسیع و گسترده‌ای دانشمندان متوجه شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان به جوانسازی پوست انسان‌ها کمک کرد. در این روش ابتدا قسمتی از سلول‌های پوست بیمار را جدا می‌کنند و در محیط کشت قرار می‌دهند. در محیط کشت سلول‌ها شروع به تکثیر خواهند کرد، سپس از سلول‌های تکثیر شده برای پر کردن چروک‌ها و منافذ خالی پوست استفاده می‌شود. این سلول‌های تکثیر شده شروع به کلاژن سازی کرده و این امر سبب برطرف شدن نقص پوست فرد خواهد شد.

افراد می‌توانند برای برطرف کردن چین و چروک‌ها، زخم‌های به جا مانده، جای جوش‌ها و یا برطرف کردن جوش‌های ناشی از تزریق از این روش ایمن و کاربردی استفاده نمایند. همان طور که پیش از این نیز بیان نمودیم از آنجایی که سلول‌های تکثیر شده از بدن خود فرد برداشته شده‌اند؛ بنابراین پاسخ‌های سیستم ایمنی را به همراه نخواهند داشت.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.