مشکلات پوستی

۱ بازديد

مشکلات پوستی

آکنه

 نوعی بیماری پوستی است باعث بروز جوش‌های سرسفید، سرسیاه، قرمز (پاپول)، چرکی (پوسچول)، ندولار و کیستیک در نقاط مختلف بدن می‌شود. آکنه بیشتر در بین نوجوانان دیده می‌شود؛ اگرچه ممکن است به دلایلی در سنین دیگر نیز بروز کند.
اصولا تولید بیش از حد چربی پوست به خصوص در دوران بلوغ و قاعدگی و مسدود شدن فولیکو‌های مو توسط این چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌های موجود در زیر پوست (به خصوص پروپیونی باکتریوم آکنس)؛ باعث ایجاد آن می‌شود.
معمولا جوش‌ها در صورت، پیشانی، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شوند، زیرا این نواحی بیشترین غدد چربی را دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مثل تغییرات هورمونی (افزایش هورمون آندروژن در دوران بلوغ)، مصرف داروهای خاص مثل کورتیکواستروئیدها، خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل چیپس و داشتن استرس می‌تواند باعث بروز و بدتر شدن جوش‌ها شوند؛ پس با کنترل آن‌ها می‌توان از بروز آکنه پیشگیری کرد. برای درمان آکنه معمولا از داروهای خوراکی و موضعی استفاده می‌شود که توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید. می توانید با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید .

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته شدن و خارش، معمولاً روی زانوها، آرنج‌ها، بالا تنه و پوست سر می‌شود.
از نظر متخصصان، علت این بیماری بروز یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود پوست با سرعت بیشتری نسبت به روند طبیعی دوباره تولید شود. البته ژنتیک و عوامل محیطی هم بی‌تاثیر نیستند. متاسفانه این بیماری شایع، هیچ درمانی قطعی ندارد و داروهای موضعی، خوراکی و در کنار آن نوردرمانی فقط به تسکین شرایط کمک می‌کنند.

 

لک و پیس

لک و پیس یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه‌ در نواحی مشخصی می‌شود. این لکه‌ها در هر قسمت از بدن حتی روی مو و قسمت داخلی دهان می‌توانند بروز کنند. رنگ پوست و مو ناشی از وجود رنگدانه‌ها یا ملانین است و این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده ملانین در اثر خودایمنی یا ژنتیک از بین بروند. خوشبختانه این بیماری تهدیدکننده زندگی یا مسری نیست. درمان آن که شامل نوردرمانی و مصرف داروهای موضعی است؛ شاید بتواند ملانین را به پوست آسیب‌دیده بازگرداند؛ اما از کاهش مداوم رنگ پوست یا عود آن جلوگیری نمی‌کند.

 ِاگزما

اگزما بیماری است که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود و در کودکان شایع‌تر است. اصولا ِاگزما مزمن است و نوعی حساسیت پوستی محسوب می‌شود. هیچ درمانی برای آن یافت نشده است؛ اما اقدامات مراقبتی مانند عدم مصرف صابون‌های محرک و مرطوب کردن مرتب پوست با کرم‌ها یا پمادهای دارویی می‌تواند خارش را تسکین دهند و از گسترش آن جلوگیری کنند.

حساسیت به لاتکس

حساسیت به لاتکس یک واکنش پوستی به پروتئین‌های خاص موجود در ماده لاتکس است. این مساله ممکن است باعث خارش پوست، کهیر و یا حتی شوک تنفسی آنافیلاکسی شود. بسیاری از وسایل پزشکی مانند انواع دستکش و کاندوم دارای لاتکس هستند. پس برای پیشگیری از بروز علائم از تماس با آن‌ها اجتناب کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.