تاثیرات کشیدن سیگار روی پوست

۲ بازديد

تاثیرات کشیدن سیگار روی پوست


در ابتدا باید اشاره کنیم که دود حاصل از تنباکو، اجازه نمی‌دهد اکسیژن کافی به پوست اشخاص برسد. به همین علت افراد به ایسکمی بافتی و انسداد عروقی دچار می‌شوند، همچنین باعث کاهش پاسخ‌های ایمنی ذاتی در بدن افراد می‌شود. این مسئله موجب می‌شود متالوپروتئیناز یا MMP که وظیفه تجزیه کلاژن‌ها را بر عهده دارد، از کار بیفتد. نیکوتین موجب می‌شود عروق انقباض یافته و التهاب موجود در بدن مهار گردد.

از طرفی بهبودی زخم را در افراد دیرتر از افراد سالم رقم می‌زند، اما پیری پوست را جلو می‌اندازد. تاثیر سیگار بر پوست و مو بسیار گسترده است. این تاثیرات در مدت کوتاهی پس از روی‌آوردن به مصرف سیگار مشخص می‌شوند. از اثرات ناخوشایندی که با کشیدن سیگار پدید می‌آید، می‌توان به زرد شدن انگشتان دست‌وپا، سیاه شدن زبان و لثه همچنین تغییر رنگ دندان‌ها اشاره کرد.

تاثیر سیگار بر پوست و مو در درازمدت بیشتر هم می‌شود، به شکلی که پوست نازک یک شخص سیگاری که ۴۰ سال سن دارد مثل پوست فرد ۷۰ ساله سالم می‌شود. پوست صورت به‌ویژه در اطراف لب‌ها به مرور دچار چین‌وچروک می‌شود. پلک‌های شخص سیگاری در طی زمان گشاد شده و خط فک، سفتی خود را از دست می‌دهد. رنگ پوست هم تغییر کرده و مایل به خاکستری یا زرد می‌شود که دارای رگ‌های برجسته‌ای است.

سیگار با داشتن توکسین‌هایی زیان آور، باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد پوست و در نتیجه ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود. این به معنای آن بوده که پوست نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. این مسئله می‌تواند بر سلامت پوست تاثیر گذار باشد و باعث بروز مشکلات موقت یا دائمی شود. رادیکال‌های آزاد همچنین احتمال مبتلا شدن به سرطان دهان،ریزش مو و بیماری‌های لثه را بالا می‌برند. در ادامه به مهمترین و شایع‌ترین تاثیرات سیگار بر روی پوست صورت می‌پردازیم.

  • رنگ پوست غیریکسان
  • بروز پیری زودرس پوست
  • افتادگی پوست
  • ابتلا به پسوریازیس
  • ابتلا به سرطان پوست
  • ترمیم دیرهنگام زخم‌ها

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.