نیاسینامید

۲ بازديد

نیاسینامید

niacinamide چیست و چه کاربردی دارد؟ نیاسینامید، از مشتقات اصلی ویتامین 3B است که با نام نیکوتینامید نیز معرفی می شود. Niacinamide یک ویتامین محلول در آب است که تاثیرات شگرفی از جمله حفظ رطوبت پوست، کنترل چربی، تقویت استحکام و... دارد. بدن ما برای بهبود عملکرد خود به این ویتامین نیاز دارد اما به طور طبیعی نمی تواند آن را تولید کند. از همین رو نیاز است با منابع طبیعی نیکوتینامید و محصولات تولید شده آن را در اختیار بدن خود قرار دهیم.

 

نحوه تولید نیاسینامید در بدن

زمانی که غذاهایی سرشار از ویتامین نیاسین را می خوریم، بدن نیاسین موجود در آن ها را به نیاسینامید تبدیل کرده و سپس آن ها را به کوآنزیم هایی ویژه تبدیل می کند. این کوآنزیم ها می توانند متابولیسم بدن را تقویت کرده و باعث آزاد شدن انرژی شوند.

بعد از اینکه دانستید نیاسینامید چیست، لازم است با خواص این ویتامین برای بدن آشنا شوید. 

1. استحکام ساختار پوست

کراتین پروتئینی است که وظیفه استحکام بخشیدن به پوست، مو و ناخن را بر عهده دارد. شاید برایتان جالب باشد اما نیکوتینامید می تواند مکانیسم تولید و ترمیم این پروتیئن را در بدن افزایش دهد. از همین رو می توان گفت مصرف نیاسین‌آمید باعث افزایش سلامت پوست و مو و استحکام آن ها خواهد شد.

2. نیاسین آمید، درمانی عالی برای کاهش منافذ باز پوست

نیاسین‌ آمید قدرت بالایی در کم کردن اندازه منافذ پوستی دارد. در واقع این ماده با جلوگیری از تجمع مواد زاید و چربی های اضافی، کمک می کند منافذ در اندازه طبیعی و استاندارد خود باقی بمانند.

استفاده از Niacinamide می تواند پوستی یکدست و زیبا برای شما ایجاد کند!

3. کنترل چربی

از دیگر فواید نیاسین‌آمید برای بدن می توان به تنظیم شدن چربی پوست اشاره کرد. این ماده با کنترل غدد سباسه در نواحی مختلف پوست مانند گردن، صورت، پشت و بالای سینه، میزان ترشح چربی را مدیریت کرده و مانع از چرب شدن، براق شدن و ایجاد جوش و آکنه در سطح آن می شود. از همین رو نیاسینامید می تواند برای افرادی که پوست چرب دارند، بسیار مفید باشد.

4. بهبود لک های تیره صورت

برخی از مطالعات نشان می دهد استفاده از نیاسین آمید می تواند تا حد موجهی لک های قهوه ای یا خاکستری روی صورت (هایپرپیگمنتاسیون) که در اثر افزایش سن، نورخورشید و برخی از داروها و بیماری ها پدید آمده اند را محو کند.

5. پیشگیری از سرطان پوست

محققان بر این باورند نیاسین آمید به دلیل خاصیت محافظت از سلول های پوست، می تواند از بروز سرطان پوست جلوگیری کند. به عبارتی استفاده از این ماده مکانیسم های ترمیم DNA را بهبود بخشیده و از سرکوب شدن سیستم ایمنی در برابر پرتو فرابنفش جلوگیری می کند.

6. درمان مقاوم ترین آکنه های صورت

استفاده موضعی از این ماده می تواند در درمان شدید ترین آکنه های صورت مانند پاپول و پوسچول مفید باشد. نیاسین آمید کمک می کند پوست ساختار خود را بازسازی کرده و به مروز آسیب های ناشی از جوش و آکنه را از بین ببرد.

7. حفاظت در برابر آفتاب

در پاسخ به این پرسش که خواص نیاسینامید چیست، باید گفت: Niacinamide می تواند با از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند. البته به یاد داشته باشید پزشکان به هیج وجه جایگزین کردن محصولات نیاسن آمید به جای کرم ضدآفتاب را توصیه نمی کنند. این ویتامین در این موضوع تنها می تواند نقش مکمل کرم های ضد آفتاب را بازی کند.

8. درمان خشکی و حفظ رطوبت پوست

حفظ رطوبت پوست و تقویت سد دفاعی، از دیگر مزایای استفاده از نیکوتینامید می باشد که افرادی با پوست های خشک را به استفاده از آن ترغیب می کند. این ماده با ایجاد سد سرامیدی رطوبت را در سلول ها حبس کرده و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.

اگر پوستی خشک دارید استفاده موضوعی از این ماده می تواند تاثیر بیشتری در مقایسه با مواد طبیعی داشته باشد!

9. کاهش التهابات پوستی

ضد التهاب بودن از دیگر ویژگی های این ویتامین حیاتی به حساب می آید. اگر پوست شما دچار التهاب یا قرمزی شده است یا دچار اگزما پوستی شده اید، استفاده از نیاسین آمید می تواند تحریک پذیری پوستتان را کاهش دهد.

10. درمان چین و چروک

قطعا دیدن چین و چروک روی صورت، می تواند احساس ناخوشایندی را در همه ما ایجاد کند. اما نگران نباشید، نیاسینامیدها تا حد زیادی می توانند علائم پیری را در ما کاهش دهند. اما چگونه؟! نیکوتینامید با آنتی اکسیدان های موجود در ترکیبات خود، موجب تحریک کلاژن در بدن شده و خطوط ریز چین و چروک را از بین می برد. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را نیز افزایش می دهد. بر اساس گزارشات علمی بیان شده، مصرف نیاسن آمید 4 درصد در دوره 8 هفته ای می تواند چین و چروک های صورت و اطراف چشم را تا حد قابل توجهی درمان کند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.