قارچ سیاه

۳ بازديد

قارچ سیاه

قارچ سیاه یک عفونت قارچی خطرناک است که می‌تواند منجر به یک بیماری حاد، پیش‌رونده و گاها کشنده شود. این بیماری توسط انواع مختلفی از قارچ‌ها ایجاد می‌شود که اغلب در مواد آلی در حال پوسیدگی یافت می‌شوند، مانند: نان، میوه و سبزیجات در حال فساد، خاک، برگ و کمپوست. بیشتر افراد در طول زندگی‌شان بارها با این قارچ تماس داشته‌اند اما دچار این بیماری نمی‌شوند. این بیماری اکثراً در افراد با ضعف سیستم ایمنی نظیر بیماران مبتلا به دیابت، ایدز، سرطان و یا افرادی که پیوند عضو داشته‌اند، رخ می‌دهد.

قارچ سیاه پوستی، ریوی، سینوسی و گوارشی شایع‌ترین انواع آن هستند. در صورت تأخیر در درمان، عوارض قارچ سیاه می‌تواند وحشتناک باشد: نابینایی، اختلال عملکرد اندام‌ها، از بین رفتن بافت بدن به دلیل عفونت و مرگ! این روزها در اینترنت و شبکات اجتماعی تصاویر متعددی مبنی بر ابتلای بیماران کرونایی به این بیماری دست‌به‌دست می‌شود. این تصاویر باعث وحشت بسیاری از هموطنان شده است. هنوز با استرس کرونا به طور کامل کنار نیامده بودیم که استرس ابتلا به بیماری خطرناک قارچ سیاه هم به آن افزوده شد.

بیماری قارچ سیاه با نام علمی موکورومیکوزیس (Mucormycosis)، یک عفونت قارچی جدی اما نادر است. عامل ایجاد آن نوعی کپک به نام موکورمایست (Mucoromycetes) است. این قارچ‌ها در سرتاسر محیط زندگی ما پراکنده شده‌اند. اسپورهای این قارچ‌ها را می‌توان در خاک و مواد آلی در حال پوسیدگی مانند برگ، کمپوست یا چوب پوسیده پیدا کرد.

افراد در اثر تماس با اسپورهای قارچی موجود در محیط، به این بیمار مبتلا می‌شوند. به عنوان مثال، قارچ سیاه ریوی یا سیونسی می‌تواند پس از تنفس در محیط حاوی اسپورهای قارچ رخ دهد. قارچ سیاه پوستی هم می‌تواند پس از ورود قارچ به پوست از طریق خراش، سوختگی یا سایر انواع آسیب‌های پوستی ایجاد شود.

با این وجود باید بدانید که این بیماری معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که مشکلات سلامتی دارند یا از داروهایی استفاده می‌کنند که توانایی بدن را در مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد. در ضمن، این بیماری مسری نیست. یعنی نمی‌تواند از انسان به انسان یا از حیوان به انسان و برعکس، سرایت کند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.