تاثیر یائسگی بر پوست

۲ بازديد

تاثیر یائسگی بر پوست



یائسگی باعث تغییرات زیادی در پوست می‌شود. در این دوران بدن تولید کلاژن را متوقف می‌کند. از سوی دیگر، چربی زیر پوست و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند باعث افتادگی پوست به‌ویژه در اطراف گردن، خط فک و گونه‌ها شود و چین و چروک‌های عمیقی را در پوست ایجاد کند. چین و چروک‌هایی که در دوران یائسگی روی پوست ظاهر می‌شوند اغلب خطوط پنجه کلاغی و خطوط بالای لب هستند.

علاوه بر این، تحقیق در مورد تاثیر یائسگی روی پوست نشان داده است که با بالا رفتن سن پوست در برابر ضایعات خوش‌خیم و سرطانی آسیب‌پذیرتر می‌شود. بنابراین لازم است مراقب تغییرات پوست‌تان باشید و در صورت مشاهده‌ی هر گونه علائم غیرعادی فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر تغییرات پوستی مرتبط با یائسگی به کاهش هورمون استروژن نسبت داده می‌شوند. چون این هورمون برای عملکرد پوست ضروری است و نقش‌های مختلفی را برای آن ایفا می‌کند. استروژن باعث افزایش سبوم، احتباس آب و بهبود عملکرد سد دفاعی پوست می‌شود. بنابراین کاهش آن روی همه‌ی این موارد تاثیر می‌گذارد. گیرنده‌های استروژن در قسمت‌های خاصی از بدن مانند صورت، اندام‌های تناسلی و اندام‌های تحتانی به‌وفور یافت می‌شوند، از این‌رو خشکی پوست در این نواحی شایع‌تر است.

راه‌های مراقبت از پوست در دوران یائسگی

اگر در دوران یائسگی به‌سر می‌برید یا در حال نزدیک شدن به این دوران هستید، با رعایت نکات زیر از سلامت و زیبایی پوست خود محافظت کنید:

۱. یک شوینده‌‌‌ی مناسب تهیه کنید

از آنجا که خشکی پوست یکی از شایع‌ترین شکایت‌های زنان یائسه است، توصیه می‌شود با بالا رفتن سن، بیشتر از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید. نکته‌ی کلیدی استفاده از شوینده‌ای است که برای پوست‌های خشک مناسب باشد. معمولا توصیه می‌شود به‌جای شوینده‌هایی که به‌شکل فوم یا ژل هستند، به‌سراغ شوینده‌های کرمی بروید و از محصولاتی که حاوی مواد فعال مانند آلفا-هیدروکسی اسید هستند و می‌توانند خشکی پوست را تشدید کنند، استفاده نکنید.

۲. به‌طور منظم از مرطوب‌کننده استفاده کنید

 

پس از یائسگی، پوست شما خشک‌تر می‌شود، چون فعالیت غدد چربی کاهش می‌یابد. هنگامی که پوست خشک است، احتمالا چین و چروک‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. بنابراین بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی قوی‌تری که می‌توانند رطوبت بیشتری به پوست شما بدهند استفاده کنید. علاوه بر این، توصیه می‌شود با آب داغ دوش نگیرید و بلافاصله بعد از حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

۳. به کمک رتینول‌ها با چین و چروک‌ها مبارزه کنید

در دوران یائسگی ضخامت پوست در حال کاهش است. رتینول‌ها و رتینوئیدها که از مشتقات ویتامین A هستند، به جایگزینی سلول‌های قدیمی با سلول‌های جدید کمک می‌کنند و ضخامت پوست را افزایش می‌دهند. شما می‌توانید رتینول‌ را بدون نسخه‌ی پزشک تهیه کنید، اما برای استفاده از رتینوئید به نسخه نیاز دارید.

مشتقات ویتامین A ممکن است خشکی پوست را تشدید کنند. بنابراین در ابتدا این محصولات را یک یا ۲ بار در هفته و هر بار به اندازه‌ی یک نخود روی پوست بمالید و سپس به‌تدریج دفعات استفاده از آن‌ها را افزایش دهید.

از محصولات حاوی رتینول در طول شب استفاده کنید و به‌دنبال محصولاتی باشید که ترکیبات آبرسان و تسکین‌دهنده مثل اسید هیالورونیک، گلیسیرین و نیاسینامید داشته باشند. این ترکیبات با خشکی پوست که در اثر یائسگی یا استفاده از رتینول ایجاد می‌شود، مقابله می‌کنند.

۴. ضدآفتاب بزنید

مراقبت از پوست در دوران یائسگی بدون استفاده از ضدآفتاب امکان‌پذیر نیست. یکی از عملکردهای استروژن این است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کند. از این‌رو در زنان یائسه که سطح این هورمون پایین می‌آید، پوست در برابر نور خورشید آسیب‌پذیرتر می‌شود.

صبح‌ها، قبل از خروج از خانه، یک ضدآفتاب طیف گسترده که SPF آن حداقل ۳۰ باشد را روی صورت و سایر نواحی پوست که در معرض نور خورشید هستند، بمالید. منظور از ضدآفتاب طیف گسترده ضدآفتابی است که از پوست در برابر هر ۲ نوع اشعه‌ی مضر خورشید، یعنی UVA و UVB، محافظت می‌کند.

بخش قابل‌توجهی از کارآیی ضدآفتاب به این بستگی دارد که چند بار در روز از آن استفاده کنید. متخصصان توصیه می‌کنند که در استفاده از ضدآفتاب سخاوتمندانه رفتار کنید و کاملا سطح پوست خود را با آن بپوشانید. سپس هر ۲ ساعت یک‌بار یا بعد از شنا و تعریق شدید دوباره آن را روی پوست بمالید.


 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.