بیماری بوون

۲ بازديد

بیماری بوون


بیماری بوون شکل اولیه کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، نوعی سرطان پوست است. این بیماری به نام SCC in situ نیز شناخته می شود. اصطلاح “in situ” به این معنی است که در لایه بالایی پوست به نام اپیدرم ایجاد می شود و در محلی که در ابتدا ایجاد شده است باقی می ماند.

بیماری بوون معمولاً شامل یک ضایعه قرمز و پوسته پوسته است. این ضایعه ممکن است شبیه سایر بیماری های پوستی مانند اگزما (شرایطی که پوست شما را قرمز و خارش دار می کند) یا پسوریازیس به نظر برسد.

برای اکثر افراد، بیماری بوون با یک ضایعه مشخص می شود. حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به بیماری بوئن دچار ضایعات متعدد می شوند. ضایعه معمولاً بر روی سر یا گردن شما ایجاد می شود. به طور معمول مانند یک لکه قرمز، پوسته پوسته یا یک پلاک به نظر می رسد. علائم عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی زیر پوسته پوسته شدن (در همه رنگ های پوست)
  • عدم خونریزی در ناحیه
  • خارش (بعضی اوقات)
  • چرک (در صورت عفونت)
  • مرزهای تعریف شده
  • اندازه بین چند میلی متر تا چند سانتی متر

ممکن است 2 تا 40 سال طول بکشد تا ضایعه شما به اندازه کامل خود برسد، بنابراین برای شما مهم است که آن را به موقع شناسایی و درمان کنید. برای برخی افراد، ضایعات آنها ممکن است بدون علامت باشد.

علل بروز این بیماری

علت خاص بیماری باوِن در حال حاضر ناشناخته است. اما عوامل خاصی در ارتباط با این بیماری وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از عوامل اصلی بیماری بوون است، با گذشت زمان، اشعه ماوراء بنفش به DNA پوست شما آسیب می رساند. این می تواند منجر به بیماری های سرطانی مانند بیماری باوِن شود. منابع اشعه ماوراء بنفش عبارتند از نور خورشید و تخت های برنزه

سیستم ایمنی ضعیف

ژن p53 ژنی است که تومورها را سرکوب می کند. جهش این ژن می تواند منجر به انواع مختلف تومورها از جمله تومورهایی شود که در سرطان پوست نقش دارند. سیستم ایمنی ضعیف می تواند احتمال جهش p53 را افزایش دهد. این اتفاق ممکن است باعث بیماری باوِن شود.

علل ضعف سیستم ایمنی عبارتند از:

  1. مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  2. دریافت پرتودرمانی
  3. داشتن یک اختلال ژنتیکی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.