اولتراسوند

۲ بازديد

اولتراسوند


افرادی که تاکنون از سونوگرافی برای تشخیص و بررسی بیماری‌های خود استفاده نکرده‌اند، دقیقا نمی‌دانند که اولتراسوند (ultrasound) چیست. التراسوند یا سونوگرافی یک روش تصویزبرداری پزشکی است که به صورت کاملا غیر تهاجمی و ایمن انجام می‌شود. نتایج سونوگرافی به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود و پزشکان از این طریق می‌توانند منشا بیماری در بدن را مورد بررسی قرار دهند.

دستگاه اولتراسوند برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. با کمک این روش، تصاویر حاصل از اندام‌های داخلی به سرعت قابل مشاهده هستند. حتی می‌توان از اولتراسوند برای مشاهده بافت‌های نرم مثل عروق خونی نیز استفاده کرد. با کمک التراسوند، پزشکان و متخصصان می‌توانند بدون ایجاد برش روی سطح پوست، جزئیات بافت‌های نرم داخل بدن را مشاهده کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای سونوگرافی یا اولتراسوند این است که برخلاف اشعه ایکس کوچکترین آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. تصور اکثر مردم این است که کاربرد این دستگاه فقط برای بررسی وضعیت مادران باردار است. در حالی که سونوگرافی در موقعیت های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امواج اولتراسوند چگونه عمل می کنند؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در رابطه با فرآیند سونوگرافی مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد امواج اولتراسوند است. برای انجام سونوگرافی، ابتدا یک لایه نازک از ژل مخصوص روی پوست قرار داده می شود. این لایه نازک ژل مانند، باعث انتقال امواج فراصوت از مبدل دستگاه به داخل بدن می‌شود.

دستگاه سونوگرافی قادر است جریان الکتریکی را به امواج صوتی با فرکانس بالا تبدیل کند. در نتیجه امواج اولتراسوند به داخل بافت بدن فرستاده می‌شوند. امواج التراسوند با چشم قابل مشاهده نیستند و شما نمی‌توانید صدای آن‌ها را بشنوید. این امواج از ساختارهای داخلی بدن عبور می‌کنند. سپس به سطح پوست منتقل شده و از روی پوست منعکس می‌شوند.

زمانی که امواج فراصوت مجدداً از سطح بدن بازتاب می‌شوند، به داخل دستگاه بازگشته و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. یک صفحه نمایشگر یا کامپیوتر می‌تواند الگوی سیگنال‌های الکتریکی را ثبت کرده و به تصاویر یا ویدیو تبدیل کند. فرایند سونوگرافی ممکن است با استفاده از دستگاه سونوگرافی هندهلد یا دستگاه‌های سونوگرافی معمولی انجام شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.