پردنیزولون

۴ بازديد

پردنیزولون


پردنیزولون متعلق به دسته داروهای کورتیکواستروئیدی می باشد . کورتیکواستروئیدها در موارد بسیاری تجویز می شود . بطور مثال جهت کنترل علائم آسم ، التهاب روده ها و بیماری های خود ایمنی ( مانند لوپوس ) ، بیماری های مفصلی و عضلانی ( مانند روماتیسم) و حساسیت ها بکار می رود.
‎این دارو همچنین در درمان برخی سرطان ها تجویز می شود .
‎کورتیکواستروئیدها با سرکوب سیستم ایمنی در بدن باعث کاهش ورم و التهابات می شوند .

 

آیا پردنیزولون یک کورتیکواستروئید قوی است؟
بله. پردنیزولون یک استروئید قدرتمند و پرمصرف است که اصولا درمان کننده نیست ولی علائم بسیاری از بیماری ها را از بین می برد و  پاسخ های ایمنی را کاهش می دهد.

 

حداکثر مقدار مصرف روزانه پردنیزولون چقدر است؟
در ابتدای درمان از 5 تا 60 میلی گرم روزانه ممکن است برای بزرگسالان تجویز شود. در اطفال مقدار مورد نیاز بستگی به وزن و شرایط بیمار دارد. در صورت مصرف طولانی مدت حتما لازم است بررسی های دوره ای کبد و کلیه انجام شود.

 

آیا مصرف طولانی مدت روزانه 5 میلی گرم پردنیزولون خطرناک است؟
خیر. در بیماران مبتلا به روماتیسم یا بیماری های خودایمنی، بنا به نظریه کارگروه روماتیسم اتحادیه اروپا در طولانی مدت قابل استفاده و بی خطر است. در حالیکه دوزهای بیش از 10 میلی گرم روزانه در طولانی مدت می تواند خطرناک باشد. البته بی خطر بودن به معنی بی ضرر بودن نیست و به هر حال عوارض برای این دارو وجود دارد ولی پردنیزولون به قدری اثربخشی بالایی دارد که در صورت صلاحدید پزشک اثرات درمانی بر عوارض جانبی غلبه دارد و تقریبا هیچ داروی دیگری به اندازه پردنیزولون اثربخش نیست.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.