لک های هورمونی

۳ بازديد

لک های هورمونی


لکه‌هایی با تغییر رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد روی پیشانی، گونه‌ها، لب‌ها، بینی یا ساعدها در نتیجه تولید بیش از حد ناگهانی رنگدانه ی بدن ظاهر می‌شوند. در اوایل بارداری کوچک و کمرنگ هستند و به‌تدریج بزرگتر و پررنگ‌تر می‌شوند. این نوع از لک‌های پوستی نیز با عامل وراثت و ژنتیک تشدید می‌شوند. قرارگرفتن مقابل نور خورشید نیز این لک‌ها را تشدید می‌کند. مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز باعث لک‌های مشابه لک‌های بارداری می‌شود. وجود رنگدانه‌های اضافی پوست ناشی از تحریک بیش از حد ملانوسیت‌ها، سلول‌های تولید کننده‌ی رنگدانه است و این مورد می‌تواند توسط هورمون‌های زنانه‌ی استروژن و پروژسترون تشدید شود. به همین دلیل است که بارداری یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند نقش مهمی در گسترش لک صورت بازی کنند. این لک‌ها معمولاً یک سال پس از پایان بارداری کاملاً بهبود می‌یابد. همچنین مدتی پس از قطع مصرف قرص‌های بارداری محو می‌شود. در برخی از افراد، ملاسما تا سال‌های طولانی و یا حتی در تمام طول عمر وجود دارد. برای مواقعی که ملاسما به خودی خود برطرف نمی‌شود، روش‌هایی برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت وجود دارد.

 

علائم لکه های هورمونی صورت

لک صورت هیچگونه علائم دردناک یا ناراحت کننده‌ای ایجاد نمی‌کند. این بیماری کاملاً یک مشکل زیبایی بوده و تنها ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که لک صورت (ملاسما) با سرطان پوست ارتباطی ندارد، اگر چه مشکلات پوستی باید همیشه به طور کامل توسط پزشک بررسی شود. لکه‌های تیره، نامنظم و برجسته روی پوست نشان دهنده‌ی بیماری لک صورت هستند. این لکه‌ها معمولاً به تدریج و در طول زمان ظاهر می‌شود و به طور معمول در نواحی مرکز صورت، اطراف گونه، بینی، لب‌ها یا پیشانی یافت می‌شوند. به عنوان یک نتیجه‌ی فرعی، لک قهوه‌ای روی پوست همچنین می‌تواند اثرات منفی روانی مانند احساس سرخوردگی، خجالت یا افسردگی به دلیل ظاهر پوست ایجاد کند و این مسئله می‌تواند به ترس از تعامل با دیگران و یا تمایل به دوری کردن از مردم منجر شود.

تشخیص لکه های هورمونی صورت

لکه های هورمونی صورت معمولاً به راحتی از روی ظاهری که دارد از جمله رنگ لکه‌ها و نحوه‌ی توزیع آنها روی صورت قابل تشخیص است. در موارد خاصی ممکن است پزشک شما بخواهد که نمونه‌ی کوچکی از پوست شما بگیرد (پوست شما از قبل بی‌حس می‌شود) و این نمونه در زیر میکروسکوپ آزمایش شود تا احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها یا مشکلات پوستی بررسی شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.