اثر کورتون بر اگزما

۴ بازديد

اثر کورتون بر اگزما


کورتون یا کورتیکوستروئید یا به اختصار استروئیدها نوعی چربی هستند که در کبد از ماده اولیه کلسترول ساخته شده و غده آدرنال یا فوق کلیوی از آنها در ساختن هورمون ها استفاده میکند. مهمترین هورمون استروئیدی که در بدن ساخته میشود کورتیزول نام دارد. این دسته موارد به‌طور مصنوعی هم ساخته میشوند و از آنها به عنوان دارو استفاده میشود. کورتون ها در طب در درمان بسیاری بیمارها مانند آسم، روماتیسم مفصلی، اگزما، لوسمی و بسیاری بیماری های دیگر استفاده میشود.

انواع کورتون

مهمترین استروئید یا کورتون هایی که به‌صورت دارو به کار برده میشوند عبارتند از هیدروکورتیزون، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزون و پردنیزولون پردنیزون Prednisone یک ماده شیمیایی غیر فعال است که در کبد به فرم فعالی تبدیل میشود که به آن پردنیزولون Prednisolone میگویند. کورتیکواستروئیدها شیوه‌ی مصرف و استفاده‌ی گوناگونی دارند. برای مثال، جهت درمان اگزما به ‌شکل‌های زیر استفاده می‌شوند:

  1. خوراکی
  2. با تزریق
  3. به‌صورت کرم موضعی روی پوست

اثر کورتون بر اگزما

کورتون ها یا کورتیکوستروئیدها دو تأثیر مهم در بدن دارند. یک اینکه موجب مهار و سرکوب التهاب در بافت های بدن شده و دیگری اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکنند و از این دو اثر در درمان بیماری ها استفاده میشود.

 

عوارض کورتون بر پوست

  • خوراکی: این داروها کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد؛ چون این دارو جذب سیستمیک می شود به همین دلیل میزان عوارض داروهای خوراکی بسیار زیاد می باشد. مصرف دارو با دوز بالا: عوارضی مانند بالا رفتن وزن، افزایش چربی به ویژه در صورت، شکم و پشت گردن، بالا رفتن فشار خون، تورم پاها، افزایش فشار داخل چشم، تغییرات رفتاری و … به وجود می آید.
  • مصرف دارو به شکل بلند مدت: ریسک دیابت در این افراد که به هر دلیلی از داروهای استروئیدی استفاده می کنند بالا می رود.

از مشکلات پوستی به وجود آمده می توان به آسیب پذیری پوست، نازک شدن پوست، ترمیم آهسته تر و بروز (خطوط پوستی)، اتروفی و از بین رفتن پوست اپیدرم و نیز استریا می شود.

  • مصرف دارو به صورت موضعی: شاید گمان می کنید که تنها حالت تزریقی می تواند عوارض بلند مدت داشته باشد؛ اما استفاده از استروئید به شکل کرم و پماد هم می تواند باعث ایجاد نازکی پوست و ایجاد ضایعات پوستی و انواع جوش شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.