جوش های بلوغ

۵ بازديد

جوش های بلوغ


آکنه ولگاریس یا جوش های دوران بلوغ Teenage Acne Acne vulgarisیک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان با آن روبه‌رو هستند. این مسئله معمولاً باعث کاهش اعتمادبه‌نفس نوجوان و ایجاد ناراحتی و اضطراب در وی می‌شود؛ بنابراین به‌عنوان والدین، مهم است که احساسات وی را در مورد آکنه جدی بگیرید زیرا زیبایی در سن بلوغ برای نوجوان اهمیت زیادی دارد.

اصولاً جوش های دوران بلوغ به‌علت گرفتگی یا عفونت غدد چربی پوست (غدد سباسه) توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست یا تکثیر باکتری‌ها شکل می‌گیرند و در نهایت منجر به ضایعات متورم و قرمز پر از چرک می‌شوند.

در دوران بلوغ، تغییراتی در تولید هورمون‌های بدن رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث فعالیت بیش‌ازحد غدد چربی واقع در پایه فولیکول‌های مو در پوست شود. به‌همین‌دلیل جوش‌ها معمولاً در سال‌های نوجوانی و قبل و بعد از دوران قاعدگی خانم‌ها ایجاد می‌شوند.

جوش های دوران بلوغ اغلب روی صورت، کمر، سینه و شانه‌ها مشاهده می‌شوند زیرا غدد چربی زیادی در این مناطق از پوست بدن وجود دارد. طبق آمار، ۸۰ درصد از نوجوانان تا رسیدن به سنین جوانی این وضعیت را تجربه می‌کنند و بعد از ۲۵ سالگی نیز همچنان در ۳ درصد آقایان و ۱۲ درصد خانم‌ها دیده می‌شود.

اصولاً آکنه‌های غیرالتهابی مانند جوش های سرسیاه و جوش های سرسفید حاوی سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی هستند، درحالی‌که آکنه‌های التهابی دارای یک جز باکتریایی هستند که باعث ایجاد کیست و ندول می‌شوند.

خوشبختانه آکنه‌های نوجوانان با افزایش سن فروکش می‌کنند و رعایت اصول مراقبت از پوست و درمان‌های فعلی می‌تواند کمک زیادی در کنترل آن‌ها کند؛ بنابراین بهتر است در مراحل اول ظهور آن‌ها به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا پیش از ایجاد لک‌های پوستی، از بین بروند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.