کلاژن سازی پوست به روش های ساده

۳ بازديد

کلاژن سازی پوست به روش های ساده


بالاترین لایه پوست، معروف به اپیدرم، مسئول کنترل از دست دادن آب سلول‌ها و بافت‌ها است. بدون این لایه‌ی محافظ، آب بدن به سرعت از دست می‌رود. درست در زیر اپیدرم، لایه‌ی دوم یعنی درم قرار دارد. درم حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و فولیکول‌های مو است و از پروتئینی به نام کلاژن تشکیل شده است. یکی از عناصر مؤثر در سلامت و جوانی بدن انسان کلاژن است. کلاژن که از واژه‌ی یونانی به معنای چسب گرفته شده یک پروتئین سخت، نامحلول و فیبری است که از فراوان ترین پروتئین های بدن است و حدود یک سوم از کل پروتئین های آن را تشکیل می دهد.کلاژن یکی از مهم ترین اجزای ساختمانی پوست، استخوان و دندان، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. زمانی که میزان کلاژن در بدن کافی باشد، سلول‌های دارای کلاژن ظاهر محکم و سالمی دارند. نقش این پروتئین خاص امروزه در روند بهبود پوست بسیار ویژه شناخته می‌شود. کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف‌ پذیری که دارد، سبب استحکام و کشسانی پوست است. در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که سبب جوان ماندن پوست می‌شود. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش می‌گذارد و همین عامل سبب شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح آن می‌شود. امروزه روشهای بسیاری را برای تحریک کلاژن سازی پوست ارائه دهند که در ادامه معرفی میگردند.

نقش کلاژن در پوست

کلاژن باعث استحکام و حالت کشسانی پوست و تقویت آن می‌شود، همچنین جایگزینی برای سلول‌های مرده پوست است. این ماده علاوه‌ بر تقویت پوست، باعث تولید پروتئین‌های دیگری می‌شود که از بروز آکنه و سایر بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کنند و با افزایش آن سلول‌های پوست می‌توانند دوباره ترمیم شوند.

عوامل مؤثر در کاهش کلاژن پوست

  • هر چه سن بالاتر می‌رود بدن کلاژن کمتر و با کیفیت پایین‌تری تولید می‌کند که باعث کم شدن استحکام و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. سرعت این فرآیند نیز بستگی به ژنتیک فرد دارد.
  • عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV و هوای آلوده که سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهند.
  • رژیم غذایی غلط: استفاده‌ی زیاد از شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند آرد سفید باعث کاهش کلاژن بدن می‌شوند؛ چرا که در توانایی کلاژن در ترمیم خود تداخل ایجاد می‌کنند.
  • سبک زندگی نادرست: برای مثال سیگار کشیدن باعث تأخیر در ترمیم زخم‌های پوستی می‌شود و یکی از عوامل ایجادکننده‌ی چین و چروک است.
  • همه‌ی این عوامل همچنین با تشکیل رادیکال‌های آزاد سرعت تجزیه‌ی کلاژن را افزایش می‌دهند. البته بعضی اختلالات خود ایمنی مانند بیماری لوپوس نیز کلاژن بدن را کاهش می‌دهند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.